زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

مناظره درباره سبطین





مناظره درباره سبطین، مناظره‌ای میان ابوالجارود یکی از شاگردان امام باقر (علیه‌السّلام) با بنی‌امیه و پیروانش در مورد اینکه امام حسن و امام حسین (علیهما‌السّلام) فرزندان پیامبرند، اتفاق افتاده است.


۱ - فرزندان پیامبر



امام باقر (علیه‌السّلام) یکی از شاگردانش به نام «ابوالجارود» را واسطه قرار داد تا مناظره زیر را با منکران پسر بودن حسن (علیه‌السّلام) و حسین (علیه‌السّلام) نسبت به پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) انجام دهد.

۲ - عقیده بنی‌امیه در مورد سبطین پیامبر



ابوالجارود: بنی‌امیّه و پیروانش اعتقاد دارند که امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام) فرزندان امیر مؤمنان (علیه‌السّلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) هستند و نسبتی با رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) ندارند!

۳ - مناظره با پیروان بنی‌امیه



امام باقر (علیه‌السّلام): در ردّ آنها چگونه با آنها مناظره کردی؟
ابوالجاورد: به آنها گفتم خداوند در قرآن می‌فرماید:
«وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ...وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیی وَ عِیسی...».؛ یعنی و از دودمان ابراهیم (علیه‌السّلام)، داود و سلیمان...و زکریا و یحیی و عیسی و... است.
عیسی (علیه‌السّلام) که پدر نداشت، خداوند از طریق مادرش مریم (سلام‌الله‌علیها) او را از فرزندان ابراهیم (علیه‌السّلام) دانسته است.

۴ - احتجاج به آیه مباهله



و نیز بر آنها احتجاج کردم به آیه مباهله که خداوند می‌فرماید:
«قُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ...».؛ یعنی بگو (به منکران نبوت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) از مسیحیان نجران) ما فرزندان خود را، شما هم فرزندان خود را، و ما زنان خود را و شما نیز زنان خود را دعوت به مباهله کنیم.
که پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) طبق فرمان این آیه، امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام) را به عنوان پسران خود برای مباهله با گروه مسیحی آورد.

۵ - استدلال محکم امام



امام باقر (علیه‌السّلام): آنها چه گفتند؟
ابوالجارود: آنها گفتند: گاهی فرزند دختر، فرزند به حساب می‌آید ولی نه فرزند صلبی (که از نسل او حساب شوند).
امام باقر (علیه‌السّلام): ‌ای ابوالجارود! سوگند به خدا آیه‌ای از قرآن را می‌آورم که از آن فهمیده می‌شود که امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام) فرزندان رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) از صلب او بودند و جز کافر، کسی قدرت بر انکار آن ندارد.
ابوالجارود: آن آیه کدام است؟
امام باقر (علیه‌السّلام): «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ اُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ اَخَواتُکُمْ...وَ حَلائِلُ اَبْنائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ اَصْلابِکُمْ...» ؛. یعنی: حرام شده بر شما مادرانتان و دختران، و خواهران و...و هم چنین همسرهای پسرانتان که از صُلب (نسل) شما هستند.

۶ - دلیل محرمیت همسر فرزند



ای ابوالجارود! از منکران بپرس، آیا ازدواج رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) با همسران امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام) جایز است؟ اگر در پاسخ گفتند: آری، دروغ می‌گویند، و اگر گفتند: جایز نیست، ثابت می‌شود که سوگند به خدا امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام) پسران صُلبی پیامبرند؛ و همسران آنها بر آن حضرت (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) حرام نبودند مگر به خاطر پیوند صُلبی امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام) که با پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) دارند.

۷ - پانویس


 
۱. انعام/سوره۶، آیه۸۴.    
۲. انعام/سوره۶، آیه۸۵.    
۳. آل عمران/سوره۳، آیه۶۱.    
۴. نساء/سوره۴، آیه۲۳.    


۸ - منبع


سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «مناظره درباره سبطین»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۰۸/۱۸.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.